onsdag 9 maj 2012

Altanräcke

Idag är det fint väder och nu ska jag ut och måla vår gamla rostiga/avflagnade lampstolpe. Igår började jag och har målat första varvet och man ser redan enorm skillnad. Glaset var gult buckligt glas, ganska fint, men tyvärr hade två skivor gått sönder så de ska bytas ut till frostat vanligt "vitt" glas. Bilder kommer!

 Här kommer i alla fall en bild på vårt nya altanräcke! Jag och sambon har funderat och kollat på nätet och kört några mil bil för att få inspiration och idéer hur det skulle se ut. De vi visste var att det inte fick skymma utsikten från våra altandörrar, vi vill kunna se älven från köket! Vi har funderat på träräcke men det skulle skymma för mycket, glasräcke men det skulle bli så himla skitigt och väldigt dyrt då vår altan är ganska stor. Tillslut hittade vi ett räcke som vi gillade. Sambon spånade på höjd och dimensioner och kontaktade några firmor och tillslut blev det en lokal plåtfirma som tog sin ann jobbet. Vi är supernöjda! Det gick väldigt fort och blev skitsnyggt. Det är gjort av metall som sedan pulverlackats svart. Som överliggare har vi en tryckimpregnerad bräda. Detta för att det tar igen i altanen och för att den inte behöver underhållas.




9 kommentarer:

  1. Hej!
    Känner igen ert resonemang när det gäller att hitta rätt altanavgränsning och jag gillar er lösning. Jag hoppas att ni kan tänka er att berätta för mig hur ni gjorde - höjd, dimensioner med mera. Har letat i en månad efter en lösning och höll på att ge upp när jag hittade er blogg.
    Vänliga hälsningar
    Lars Olofsson
    lars@familjenolofsson.net

    SvaraRadera
  2. Hej, jag håller med dig Lars. Jag har också letat efter räcke till balkong/veranda. Skulle ni kunna tänka er att dela med er gällande mått på stolpar, höjd och dimensioner mm. Med vänlig hälsning Johan Svensson 0587092@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag är också intresserad av mått, dimensioner och höjder. Vänligen
    Johanna Eliasson e.johanna.eliasson@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej - också intresserad av måtten på detta fina räcke! kent.matsuhashi@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Hej... Kan vi också få måtten på ert fina räcke?
    Kanske även finns ritning eller skiss?

    SvaraRadera
  6. Oh, vi har verkligen letat efter något sådant till vårt funkishus och nybyggda veranda. Skulle ni kunna tänka er att dela med er även till oss av måtten, eller ge oss numret eller mail-adressen till den plåtfirma som gjorde detta? Skulle vara såå snällt! Mvh, Josefin och Jonathan

    SvaraRadera
  7. josefinwood@gmail.com eller jossan75@hotmail.com är adressen.

    SvaraRadera